Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.09.2018 21:26 - Не знам ...
Автор: mrazekoff Категория: Регионални   
Прочетен: 8635 Коментари: 12 Гласове:
21

Последна промяна: 05.09.2018 21:38

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
         Не знам, дали след, като се захващам с тази тема  няма да разгневя някои хора. Отдавна едно отчаяние ме обхваща, след като гледам старинните сгради на град Русе - набеден за "Малката Виена". Да, наистина излъчването, което имат  те напомнят за архитектурни стилове от Виена, но нещата са коренно различни, когато се вгледаш в тези красоти отблизо, когато се потопиш в изящната изработка от преди век. Аз съм човека, който се захваща да се бори с каменните проблеми по фасадите на тези сгради. Със сигурност мога да кажа, че не успявам, защото проблемите са хиляди, а аз съм сам. Говорили сме с различни архитекти за това, което трябва да се направи и на теория стигаме до някакво единомислие, но когато нещата опрат до действията се налага сам да се справя. Въпреки многото проблеми има и много такива, които са породени от културата на нашето уж европейско общество.  Издраскани и изрисувани красиви фасади посрещат хората и вместо да внасят усещане за красота, отблъсват с посланията си написани  върху тях самите. 
         Осмелявам се да спомена този  факт, защото работата ми е да се срещам постоянно с изрисуваните стени. Все пак, това не е чак толкова голям проблем. Могат някакси да се почистят, но културата на тези, които ще повторят драсканиците няма да се промени и най-лошото е, че никой не взема мерки да се спре този процес. 
          Порутени  старини зеят отвсякъде и няма нужда да се изброяват, защото списъка ще бъде доста дълъг. Не знам, дали започвайки тази тема няма да рагневя някои хора, които ще тръгнат неистово да ми оспорват мнението. В защита мога да кажа само, че това, което всички гледат отдалече, аз го гледам отблизо - от една ръка разстояние и проблемите ми са ясни. Ще кажа, че съм направил някои-други неща, които да запазят излъчването на сградите, за разлика от тези, които биха ме критикували.
         За толкова години град като Русе не можа да отгледа  хора, които да се занимават именно с това - реставрация на  каменните орнаменти. Има стоителен техникум, има училище по изкуствата и никъде, ама никъде не се подготвя и един кадър за тази цел. Болно ми е, каго пиша тези думи, но това са  фактите. Специалностите, които излизат от тези училища нямат нищо общо с естеството на работата - реставратор. Жалкото е и, че на десет километра от града има  огромна кариера от която се  вади  прословутия русенски варовик, но него (варовика) никой не го търси, никой няма нужда да се бори с камъка и да вади от него красиви форми.
           Все пак, най-голямото ми притеснение е, че по този наш местен варовик е плъзнала зараза, която го разрушава.  Явлението се наблюдава и при Басарбовския скален манастир, в огромни размери, а също така и при някои емблематични сгради в града. Не знам, като  ви занимавам с тези чисто професионални  проблеми дали няма да махнете пренебрежително с ръка и да си кажете: Този пък какво го интересува това? Да, интересува ме, защото искам красотата да остане, да се умножава и да се гордеем с това, което е правено тук от преди век, век и повече...   
           Не знам към кого мога да се обърна за помощ в борбата с тази разрушителна зараза по  местния русенски  варовик. С настоящето си изявление искам да споделя моите опасения за проблемите с архитектурата на града.
           Захванах се с нещо, което може би не биваше да го споделям, но съм длъжен да споделя болката си. Знам, че няма да можете да ми помогнете, защото е необходимо да се намесят специалисти и лаборатории от страни в които каменоделството има вековни традиции. Знам, че никой няма да си мръдне и малкия пръст за този проблем, защото от решаването му няма да има никаква полза.
            Дали трябваше да напиша този объркан като самия себе си пост????

                                        Не знам ....


Тагове:   сгради,


Гласувай:
21



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mt46 - Поздрав!
05.09.2018 22:45
Преди много години, когато си купих фотоапарат, едни от първите ми стотина снимки бяха на надрасканата художествена галерия...
Може да изпратиш текста до редакциите на местните вестници "Утро" и "Бряг"...
цитирай
2. mrazekoff - Благодаря!
05.09.2018 23:19
mt46 написа:
Преди много години, когато си купих фотоапарат, едни от първите ми стотина снимки бяха на надрасканата художествена галерия...
Може да изпратиш текста до редакциите на местните вестници "Утро" и "Бряг"...


Точно по този повод дискутирах тази вечер с една приятелка по скайпа. Тя също ме посъветва да пусна този текст в пресата, или в другите медии. Радвам се, че в твое лице срещам разбиране, защото темата е специфична, а и тук става въпрос за проблем, който се пренася напред във времето. Благодаря ти! Пожелавам ти лека вечер и хубави последни летни дни!
цитирай
3. emi1ts - Няма съмнение, че е важно и ценно ...
06.09.2018 08:17
Няма съмнение ,че е важно и ценно запазването на красивата архитектура. Болезнено е осъзнаването ,че причината за бездействието не е само липсата на ресурси но и незаинтересоваността от страна на държавните институции и дори на обикновените българи днес.За мен е особено ценно ,че в една такава среда има хора като теб, които не само ги боли и се вълнуват за този факт но и полагат усилия и действат за решаването на тези проблеми.Аз лично не съм запозната и нямам необходимите квалификации в тази област с които да бъда полезна но мисля ,че освен препоръчването за публикуване на споделеното от теб тук може би ще е полезно да се потърсят и намерят подобни проблеми с реставриране на сгради в страната,които са били решени успешно.Дано се намерят и още съмишленици и експерти които да се присъединят и подкрепят действията в тази посока.
Пожелавам искрено успех и стъпка по стъпка да бъде осъществена тази ценна за
всички нас българите реставрация която освен ценният си принос за културата и историята ни ще допринесе и за съвсем друг изглед на красивият ни град Русе! Поздрави Стефане и благодарности!
цитирай
4. mrazekoff - За мене е
06.09.2018 08:45
emi1ts написа:
Няма съмнение ,че е важно и ценно запазването на красивата архитектура. Болезнено е осъзнаването ,че причината за бездействието не е само липсата на ресурси но и незаинтересоваността от страна на държавните институции и дори на обикновените българи днес.За мен е особено ценно ,че в една такава среда има хора като теб, които не само ги боли и се вълнуват за този факт но и полагат усилия и действат за решаването на тези проблеми.Аз лично не съм запозната и нямам необходимите квалификации в тази област с които да бъда полезна но мисля ,че освен препоръчването за публикуване на споделеното от теб тук може би ще е полезно да се потърсят и намерят подобни проблеми с реставриране на сгради в страната,които са били решени успешно.Дано се намерят и още съмишленици и експерти които да се присъединят и подкрепят действията в тази посока.
Пожелавам искрено успех и стъпка по стъпка да бъде осъществена тази ценна за
всички нас българите реставрация която освен ценният си принос за културата и историята ни ще допринесе и за съвсем друг изглед на красивият ни град Русе! Поздрави Стефане и благодарности!


особено ценно мнението на вас - моите приятели. Радвам се, че срещам разбиране и загриженост от ваша страна, защото проблема е доста голям. Благодаря, за окуражителния коментар и съпричастността към моите тревоги. Красиви и романтични последни летни дни ти пожелавам, Еми!
цитирай
5. donchevav - Чест ти прави загрижеността и тр...
06.09.2018 22:46
Чест ти прави загрижеността и тревогата, породени от този сериозен проблем, както и скромността, с която го поставяш! И аз нямам представа какво трябва да се направи, но ми хареса съветът на Марин за обществена разгласа. Медиите са страшна сила, само веднъж да подхванат темата, могат да съберат всякаква информация, да докарат специалисти и спонсори, да контролират изпълнението. И трябва да се намери добър опит, права е Еми, сигурно това е проблем и на други варовикови кариери, например във Врачанско, на скалните манастири, на каменните сгради в други големи градове.
Споделям гнева и отчаянието ти за вандалщината по фасадите на сградите. И в това отношение почти нищо не се прави. Сигурно трябва да се започне отдалеч - с възпитанието на подрастващите в семейството и в училището, колкото и шаблонно да звучи. Тук имам какво да кажа, в относително свои води съм, знам как би могло да се направи:)). Но знам също, че не се прави. В нашето училище например има една класна стая, в която учениците могат в час свободно да стават и да рисуват по стените с маркери и спрейове, вдъхновени от музиката, която слушат. Било част от някакво интерактивно обучение, водеща методика някъде на Запад. Тези свои уроци нашата колежка по музика описа в педагогическия печат, взе с публикациите първи клас квалификация и бе предложена за национална награда "Неофит Рилски". Познай къде и как по-нататък прилагат усвоените навици тийнейджърите, въоръжени със слушалки в ушите и спрей в ръцете.
Трудни въпроси си поставил, приятелю - и те разбирам: човек се чувства малък и безпомощен. Но за проблема с варовика наистина може да се повдигне дискусия - и току-виж се намерило решение.
Поздрави, Стефане! И честит празник!
цитирай
6. mrazekoff - Вени,
07.09.2018 13:52
[quote=donchevav]Чест ти прави загрижеността и тревогата, породени от този сериозен проблем, както и скромността, с която го поставяш! .... "

Днес имах среща с приятелка -журналист. След няколко дни и с друга. Точно по този проблем беше дискусията и нещата се задвижиха. За разгласяването нямам проблеми и съм сигурност ще се заговори за този проблем. По въпроса за драсканиците, днес имах възможност да мина и покрай едно знаково за България училище - СОУ "Христо Ботев" в Русе. От издрасканите стени към лицевата част нямаше и следа, но се питам за колко време??? След два три дни от първия учебен ден ще е същата мизерия. Абсолютно си права, че училището и семейството трябва да възпитават децата към ред и куртура, но това все ни убягва... Обществото също е длъжно да помогне в тази насока, а най-вече - законите. Не може да сме безразлични към общото! Благодаря ти за хубавия коментар и се надявам, че все нещо ще се направи, за да се рещат поне малка част от поставените от мен проблеми!
Пожелавам ти спокойни и усмихнати последни летни дни!
цитирай
7. barin - Здравей, mrazekoff. Русе има стара ...
08.09.2018 06:01
Здравей, mrazekoff. Русе има стара слава на град, Приличащ на Виена и с европейски облик. За последно ходих преди 5-6 или 7 години и ми се видя добре изглеждащ. Сега е възможно да запада, ако не се обновява и няма план за развитие. Например Бургас и Варна имат дългосрочен план, като си вървят по него и обновяват.
Поздрави!
цитирай
8. mrazekoff - Господин Попов,
08.09.2018 08:18
barin написа:
Здравей, mrazekoff. Русе има стара слава на град, Приличащ на Виена и с европейски облик. За последно ходих преди 5-6 или 7 години и ми се видя добре изглеждащ. Сега е възможно да запада, ако не се обновява и няма план за развитие. Например Бургас и Варна имат дългосрочен план, като си вървят по него и обновяват.
Поздрави!

въпроса за западането на Русе е многозначен. Може да се отговори и с да и с не. Доста хора се изселиха от района, но нямам впечатление за западане на града. Напротив -кипи много бурно строителство и то от няколко години. Нямам съмнения, че този процес ще продължава. Думата ми е за старите сгради, които носят духа на архитектурата на Виена. Проблема при тях е, че каменните им орнаменти се рушат и, че никой не го забелязва. Правят се козметични промени, а и особено с този огромен проблем - саморазрушаването на варовика от незнаен (за сега) причинител... За драсканиците - казах - въпрос на култура и манталитет. Може би основата на всичко е от културата, манталитета и от там отношението към всичко това, което изброих в началото. Хубави и спокойни последни летни дни пожелавам!
цитирай
9. katan - Не знам ...
08.09.2018 11:32
Поздрави, Стефане! Това си истинският ти!
Винаги си социално и особено културно ангажиран!
Четох и си мислех как, кой и защо допусна да се раз/рушат красиви и уникални сгради.
Тези, за които пишеш не били паметници на културата...
А колко неповторими и невъзможно да се повторят отново сгради с такъв статут бяха умишлено разрушени или запалени от "клошари", за да облагодетелстват някои лични интереси за печалба???
Замислям се не от сега /но ти си го написал черно на бяло и то толкова добре и аргументирано профисионално/ какво ще остане след нас???
Едни унифицирани и безлични градове - това ще остане.
Тук ще отворя една малка скоба за моя приятелка, която не беше идвала в София и ми дойде на гости преди няколко години.
Разведох я из истинските забележителности на града, но тя не се впечатли. Впечатлиха я само високите бизнес сгради!
Такива ги има по целия свят, а атмосферата на един град е в това, за което пишеш ти.
А въпроса за варовика не е само регионален. Той според мен е общодържавен.
Представи си такъв проблем да се появи в Карара. Не смятам, че ще бъде подминат от държавата,
Варовика, за който пишеш е нашият карарски мрамор. Така те разбрах аз. Без този варовик няма как да се реставрират сградите.
Надявам се, че съм те разбрала правилно.
За драсканиците или т.н. графити съм съгласна с теб напълно.
Но има едно Пловдивско село, което с графити е превърнато в истинска галерия на открито. Това го видях преди време при Здравко.
Всъщност всичко е въпрос на възпитание и манталитет ...
Поздравявам те отново и ти пожелавам успех!
цитирай
10. zaw12929 - Породени от безкултурието ". ...
14.09.2018 12:54
Породени от безкултурието "... на нашето уж европейско общество. Издраскани и изрисувани красиви фасади посрещат хората и вместо да внасят усещане за красота, отблъсват с посланията си написани върху тях самите.
НЯМА ДРУГА ПРИЧИНА- копираме от протестантската, слагаща се над Бога традиция, която стигна до абсурдите на либералните ценности...
Защото, да цапащ така истинската красота на града ни е израз на смартфонската манипулация... Надявам се материали, като вашият да стигне и до съзнанието , до убеждение за важността на българските национални традиции. Искам българите да зачитат българщината, като започнат от това, да кръщаваме българските деца с традиционните български имена, за да продължим да се събираме на именни дни край родовото огнище... да пазим чиста България!
Моите поздрави за българската ви позиция! Успех!
цитирай
11. mrazekoff - така е и да продължа ...
15.09.2018 07:59
zaw12929 написа:
Породени от безкултурието "... на нашето уж европейско общество. Издраскани и изрисувани красиви фасади посрещат хората и вместо да внасят усещане за красота, отблъсват с посланията си написани върху тях самите.
НЯМА ДРУГА ПРИЧИНА- копираме от протестантската, слагаща се над Бога традиция, която стигна до абсурдите на либералните ценности...
Защото, да цапащ така истинската красота на града ни е израз на смартфонската манипулация... Надявам се материали, като вашият да стигне и до съзнанието , до убеждение за важността на българските национални традиции. Искам българите да зачитат българщината, като започнат от това, да кръщаваме българските деца с традиционните български имена, за да продължим да се събираме на именни дни край родовото огнище... да пазим чиста България!
Моите поздрави за българската ви позиция! Успех!


За драскането по фасадите съм абсолютно съгласен и мисля, че за това вина има цялото ни общество, като на първо място са родителите, училището, властта и СБА - /Съюза на архитектите/. Последните заради мълчанието с което посрещат този факт. Що се отнася пък до ценните фасати на сградите вината е на властта във времето до 89-та година. Тогава именно по нарежсането на партията бяха съборени знакови сгради за града. Тогава се унищожи църквата "Все Светих" и тогава се боядисаха д блажни бои фасадите, като по този начин се ускори ерозията на каменните детайли. Да не говорим за пробити дупки за знамена, портрети и лозунги по каменнете облицовки. Едва сега от преди 15 години започна истинско реставриране и то на няколко сгради, което се прави по правилата на реставраторската дейност. Всичко започна от програмата "Красива България". За съжаление, няма специалисти, а кой да е не става за тази работа. Темата е дълга за обяснение, но със сигурност пхроблема не е от 30, а от поне 80 години. За чистите фасади могат да се видят страните около нас - Румъния, Унгария, Чехия и пр. Там усилено върви възстановяването.
цитирай
12. mrazekoff - Благодаря ти, Катя!
19.09.2018 19:47
katan написа:
Поздрави, Стефане! Това си истинският ти!
Винаги си социално и особено културно ангажиран!
Четох и си мислех как, кой и защо допусна да се раз/рушат красиви и уникални сгради.
Тези, за които пишеш не били паметници на културата...
А колко неповторими и невъзможно да се повторят отново сгради с такъв статут бяха умишлено разрушени или запалени от "клошари", за да облагодетелстват някои лични интереси за печалба???
Замислям се не от сега /но ти си го написал черно на бяло и то толкова добре и аргументирано профисионално/ какво ще остане след нас???
Едни унифицирани и безлични градове - това ще остане.
Тук ще отворя една малка скоба за моя приятелка, която не беше идвала в София и ми дойде на гости преди няколко години.
Разведох я из истинските забележителности на града, но тя не се впечатли. Впечатлиха я само високите бизнес сгради!
Такива ги има по целия свят, а атмосферата на един град е в това, за което пишеш ти.
А въпроса за варовика не е само регионален. Той според мен е общодържавен.
Представи си такъв проблем да се появи в Карара. Не смятам, че ще бъде подминат от държавата,
Варовика, за който пишеш е нашият карарски мрамор. Така те разбрах аз. Без този варовик няма как да се реставрират сградите.
Надявам се, че съм те разбрала правилно.
За драсканиците или т.н. графити съм съгласна с теб напълно.
Но има едно Пловдивско село, което с графити е превърнато в истинска галерия на открито. Това го видях преди време при Здравко.
Всъщност всичко е въпрос на възпитание и манталитет ...
Поздравявам те отново и ти пожелавам успех!


Предпочетох да напиша в лично съобщение отговор на твоя коментар. Дълги са темите за разговор и все с една цел - как да направим да изглежда нашата страна по-добре, да е по-красива и привлекателна. Дано с повече добрина в сърцата си успеем да заразим повече хора, защото ние наистина имаме нужда от това. Бъди благословена ти и всички около теб! Прекрасни есенни дни ти пожелавам!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: mrazekoff
Категория: Други
Прочетен: 1884768
Постинги: 134
Коментари: 3033
Гласове: 52821
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031